«

»

Styrketräning – vägen till succé

Det går att tränar teknik inom golfen till döddagar, enbart för att göra några mindre justeringar. När din sving väl sitter där så är det inte stora skillnader du kan göra i tekniken för att göra det bättre. Ett alternativ är att prova på ny utrustning, men även det kommer inte att innebära några större förändringar. Vill man nå en ytterligare nivå och exempelvis slå längre (som vi alla vill) så är det helt andra saker som du ska fokusera på, speciellt om du är i ett läge där du känner att din sving inte kan bli speciellt mycket bättre.

Då är det styrketräning som gäller. Det handlar inte om att du ska bygga stora muskler och se muskulös ut, för det kommer snarare göra det värre för dig. Med stora muskler blir du visserligen explosivt stark, som kan vara en fördel i svingen, men du blir också kantig i ditt rörelsemönster, vilket betyder att du inte svingar med samma smidiga teknik. Det bästa är att bygga muskler för smidighet, rörlighet och styrka, det vill säga muskler som inte är stora, utan snarare långa. Det i sin tur betyder att du ska fokusera på många repetitioner, snarare än få med stora vikter.

Områden som jag rekommenderar dig att tränar är framför allt rygg och axlar, men det är också väldigt bra om du tränar dina magmuskler. Det gör att du får lättare att bibehålla en bra stans, orkar längre i rundan och dessutom kan lägga mer kraft bakom slagen utan att den finkänsliga tekniken i slagen påverkas.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>